Pengikut

Selasa, 14 Mei 2013

Menjawab Fitnah Pembangkang : Kertas undi yang dibuang?

Salam,

Pertama sekali aku nak nasihatkan supaya penyokong fanatik tak kira PR atau BN untuk siasat apa juga berita yang diterima. Tak perlu terus percaya berita yang ko dapat tu dan tak perlu juga terus tolak mentah-mentah berita yang datang. Siasat dulu.

Aku perhatikan ramai di kalangan penyokong PR sokong membuta tuli apabila bila dapat sesuatu berita terus menyebarkan tanpa mengambil kira perkara itu sahih atau tidak.

Di bawah ini aku sertakan satu tuduhan jahat terhadap SPR, di mana mereka mengatakan SPR membuang kertas undi yang berpihak kepada Pakatan Rakyat pada PRU13 yang lalu.


Anda boleh nilaikan sendiri sama ada gambar ini sahih atau tidak.

Pada pendapat aku, perkara ini sengaja diwujudkan untuk memburukkan SPR dan secara tidak langsung akan menggambarkan pilihanraya negara ini tidak telus.

Benda ni simple. 

Point pertama.
Nama setiap calon haruslah mengikut seperti dalam KAD PENGENALAN. Ini bermakna setiap calon yang mempunyai pangkat Dato`, Dato` Seri, atau apa jua pangkat tidak akan diletakkan. Perdana Menteri pun hanya menggunakan nama seperti dalam KAD PENGENALAN --> Mohd Najib Bin Abdul Razak. Tetapi dalam gambar ada pangkat bukan?? :3

Point kedua.
Gambar di atas sebenarnya buatan sendiri. Kenapa aku cakap begitu? Cuba korang lihat, manakah cop yang sepatutnya ada di bawah no siri tersebut?? Kertas undi perlu dicop sebelum diberi kepada pengundi untuk mengundi. Gambar di atas kita hanya lihat kononnya pengundi memangkah calon PAS tetapi tidak mempunyai COP. Korang nampak tak permainan dia?? Buat kertas undi sendiri --> pangkah --> Snap picture --> Upload to facebook --> Semua Share. (terlupa atau memang tak tahu setiap kertas undi perlu COP) . Kertas undi boleh buat, apa sangat no siri tu.


Korang pun boleh menilai sendiri mana yang betul mana yang salah. Terima kasih kepada Blue Sea Army.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. [al-Hujurat 49:6]

8 ulasan:

  1. nak tipu orang ramai,tapi bodoh

    BalasPadam
  2. ckp bnyk pun tak guna bro..dorang ni mudah terpengaruh.

    BalasPadam
  3. Kepada macai2 Anwar maruah korang hanya boleh diselamatkan kalau korang gunakan akal kurniaan Allah SWT untuk mengkaji. Buatlah kajian jangan terus menerus percaya bulat2. Anwar dan DAP sedang memaksimakan mind control diorng terhadap korang dan perbuatan diorng ni berupa dakyah2 subversif halus yang memang keji!.

    BalasPadam
  4. kalau betul dibuang, repot polis le...bawak skali bukti tu. itupun kalau berani ler!

    BalasPadam
  5. Saya petugas SPR ingin betulkan Point 1. Nama calon tak semestinya ikut nama dalam kad pengenalan. Dalam Borang 4 atau 4A (Borang Penamaan Calon Parlimen Borang 4, dan Negeri 4A) di para 3 ada menyatakan nama yang hendak diletak atas kertas undi. Tak ada masalah jika nama lain yang hendak diletak. Contoh 1. Nasrudin bin Hassan --> Ustaz Nasrudin Tantawi.
    Mahiadin bin Yassin --> Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Point 2 memang betul, kena ada cop SPR (dulunya penindik.

    Satu penjelasan yang dapat saya fikirkan ialah :
    Ada petugas SPR pro pembangkang yang tidak jujur, dimana menyeludup keluar baki kertas undi yang tak digunakan. Selepas itu, buat tanda pangkah utk calon pembangkang. Oleh sebab itu, kertas undi ini tidak di cop dengan cop SPR yang dibekalkan kepada Ketua Tempat Mengundi.
    Perkara ini tidak mustahil kerana ramai petugas adalah daripada penyokong pembangkang.

    Sepatutnya kertas undi yang tidak digunakan dimasukkan ke dalam Sampul No.1 dan dipulangkan ke Pejabat SPR Negeri.

    BalasPadam
  6. Mereka tak berani buat report sebab nombor siri pada kertas undi. SPR boleh kesan balik Pusat Mengundi mana yang menerima kertas2 undi berkenaan, dan Ketua Tempat Mengundi serta kerani2 pengundian akan disoal bagaimana kertas undi ini boleh terkeluar daripada Pusat Mengundi mereka. Semua petugas SPR dah tandatangan Sumpah Kerahsiaan. Kalau sabit kesalahan, akan dihukum penjara.

    BalasPadam
  7. SIAL PEMBANGKANG... INI MESTI SI BABTI TUA LIM KIT SIALAN PUNYA KEJE BERSAMA2 DGN ANWAR SUKA JILAT LUBANG TAIK. PRU13 DAH BERLALU PUKIMAK BABI, BUAT KERJA MASING2 SEBAB RAKYAT DAH PILIH KORANG LA CELAKA SIAL. ELOK PENANG,SELANGOR KELANTAN BUAT PRU YANG BARU KALAU MASIH X TERIMA KEKALAHAN...

    BalasPadam
  8. percayalah, Allah tak kan izinkan penipu jadi PM malaysia

    BalasPadam

Sendiri komen, sendiri tanggung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...