Pengikut

Isnin, 6 Mei 2013

#PRU13 : Isu blackout.

Salam,



Tahniah BN berjaya mengekalkan kemenangan walaupun terpaksa menghadapi tsunami politik baru. 

Sekarang ni alasan pihak pembangkang kalah adalah kerana blackout di satu dua tempat kiraan undi. Penyokong yang kurang cerdik terus mengkhinzir buta percaya bulat-bulat tanpa siasat. Untuk pengetahuan penyokong pembangkang celik IT buta hati sekalian. Di Selayang pun terjadi isu blackout tetapi pakatan menang. Jadi apa maknanya?

Isu pengundi cina aku tak mahu sentuh buat masa ini. Kita tunggu dah lihat dahulu.

Ini penjelasan mengenai isu blackout dan perjalanan pilihanraya yang aku cilok dari fb "Syfulnizam A.Rahman" (Ketua Tempat Mengundi). Penjelasan ini untuk membersihkan SPR yang didakwa kotor.

Saya merupakan Ketua Tempat Mengundi (KTM) sedikit sebyk ingin berkongsi mengenai perjalanan pilihanraya.

- Seawal 5.30pgi KTM & anggota polis akan mengambil peti undi utk dibawa ke saluran tempat mengundi.
- Setiap parti akan mewakilkan setiap ejen parti (EP) bgi neninjau perjlnan pembuangan undi hingga selesai pengiraan undi. Mereka juga akan membuat bancian jumlah pengundi yg hadir.
- Sebelum undian bermula, EP akan memastikan peti adalah kosong & dimenterai (kunci).
- Sebelum menyerahkan buku undi kepada kerani pengundian (KP), KTM akan menunjukkan buku undi kpd EP bgi memastikan buku undi itu belum ditanda.
- EP akan memerhati hingga tamat waktu mengundi tanpa gangguan.
- KTM akan mengisi borang 13 (jangkaan undi dalam peti undi) & ditandatangani oleh EP & satu salinan diberikan setelah tamat waktu mengundi.
- Sesudah tamat, proses kira undi akan dilakukan. Proses ini akan dilakukan sekurg2nya 2-6 org EP sbgi pemerhati. Pintu bilik akan dikunci & polis akan mengawal diluar bilik.
- Jarak antara meja kiraan & EP adalah 1meter shj. So sbrg kecuaian mudah dilihat.
- Semasa pengiraan berjalan, EP akan membuat bancian undi mereka & pengiraan akan dibuat setelah mengasingkan kertas undi mengikut parti.
- KTM akan mengisi borang 14 (keputusan) & ditandatangani oleh EP serta diberikan satu salinan.
- Kertas undi yg dikira akan dimasukkan kedlm peti undi & dimenterai serta tandatangan EP ke atas perekat keselamatan peti undi. Di sini kertas undi tidak memainkan peranan lgi kerana borang 13 & 14 yg ditandatangani serta satu salinan telah diberikan kpd EP merujuk kpd persetujuan keputusan pengiraan. Borg2 ini akan diberikan terus kpd Wakil SPR di tempat pengumpulan (jika di JB ialah Stadium tertutup MBJB).
- Semasa pihak SPR membacakan keputusan, wakil2 parti akan membandingkan keputusan salinan borg 14 yg diberikan kpd EP. Jika ada penipuan, di sini boleh detect. So selesailah.

1) Jika dilihat di sini, tiada unsur2 penipuan kerana EP sentiasa berada ketika awal hingga penyerahan borg 13 & 14. Sepatutnya sebelum menandatangani borg2 ini EP perlu mengemukakan bantahan. Sepatutnya pihak parti menyalahkan EP jika keputusan berlainan kerana mereka telah perolehi satu salinan & juga memberikan tandatangan tanda persetujuan keputusan.
2) Jika berlaku blackout pun EP boleh detect peti dibawa lari & sudah tentu ada EP & polis mudah menangkapnya.
3) Walaupun peti undi dibawa lari semasa pengumpulan peti undi di pusat pengumpulan juga tiada gunanya kerana keputusan telah ditulis di dlm borg 13 & 14 serta EP juga ada salinan. Peti undi & kertas undi tidak lagi berguna setelah borg 13 & 14 yg ditandatangani oleh EP.



BERSATULAH WAHAI BANGSAKU!!!!

8 ulasan:

  1. So Admin kena tnya diri sendiri ada 16 tempat BLACKOUT sedangkan pihak TNB sendiri meNAFIkan putusnya bekalan kuasa..apa MOTIF nak buat BLACKOUT tu? Jawab pki AKAL,jgn pki EMOSI,ok?

    BalasPadam
  2. Cina sudah tidak di wakili di dalam kerajaan. Langkah yang menguntungkan orang Melayu.

    DS Najib, Kerajaan UMNO/BN sudah di beri mandat oleh rakyaat majority.

    Bertindak segera dgn menangkap Pelampau Cina DAP, Keling Pariah dan Puak Syiah yang telah membuat onar dan segera hentikan mereka daripada meneruskan membuat Onar.

    Cina Kominis di bantu oleh Keling Pariah mengambil kesempatan dgn keadaan Melayu bercekau sesama sendiri yg merugikan.

    Kemenangan di tangan kita jgn teros di buai keselesaan, cepat bertindak!!

    Terima kaseh Anwar, Izzah, Azizah, N.ajis, Mat Sabu dan semua syaitan2 Melayu pembangkang kerana membantu DAP Kominis menjayakan agenda jahat mereka. Tertulis sudah di dalam sejarah untuk renungan dan pengajaran untuk kita dan generasi akan datang kita.

    BalasPadam
  3. Dear Najib,
    It is the 'correct' time NOW do 'something'. You see, even under worst scenario i.e almost w/o Chinese and pro-Chinese supporters, UMNO still win.

    By favoring Malays/Islam/Bumiputra you will gain even more supports.

    BalasPadam
  4. penulisan blog paling sampah aku pernah baca...ak tahu ape2 diam je..huhuhu

    BalasPadam
  5. Blackout di lakukan orang Letrik yg Pro pembangkang..!

    BalasPadam
  6. orang cina gelap pandangan sebab terkeliru dengan "jelmaan bangla" ciptaan mereka.

    tapi dalam gelap jelmaan bangla nampak orang cina, itu kita kena ingat.....

    BalasPadam
  7. 1. kau tulis berapa puluh juta alasan SPR pon nak suruh semua orang percaya, tapi tak semua orang macam lembu boleh tunduk dengar cakap senang lenang. kalau kau sorang pemikiran macam tu, xpayah paksa semua orang fikiran macam kau.

    2. mmg la ada pr menang tempat blackout, sbb BN takde lah bodoh sgt nk tunjuk semua benda. kalau la semua BN sapu, mmg lg jelas la. kau kalau nk tipu, tunjuk kat orang ramai ke? tak kan.. fikir bro...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis tu sanggup BN sanggup berdrama buat-buat blakcout dan kemudian kerusi parlimen berkurang?? Macam tu ke MACAI? Hehe

      Padam

Sendiri komen, sendiri tanggung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...